Vrijdag 23 sept

25 september 2016 - Gili Indah, Indonesië

Op naar Tetabatu . In dit dorp hebben we een pottenbakkerij bezocht zoals die op Lombok traditioneel nog steeds verwerkt worden, bezocht. Dit dorp staat zeer bekend om een aantal bijzondere ontwerpen
Voor het oog oude uitziende vrouwtjes zitten op een mini krukje waar ik nog niet eens vanop kan staan, gehurkt en met 15 min maken zij van een homp klei een mooie pot.
De draai plateau die ze in Holland gebruiken met een trapplak, die kennen ze hier wel maar werkt niet.
Zij gebruiken een houten plankke die ergens op ligt en draaien die met hun rechter tenen rond. Heel bizar om te zien.
Hierna laten zien hoe ze de potten bakken, dit is op een berg stro en hout waar ze lagen op elkaar zetten en weer afdekken met stro zodat het goed gaat broeden.

Later gingen we naar een hal waar je natuurlijk kon zien wat er allemaal te koop was.

Na deze bezichtiging reden we verder naar een weverij.
Sarongs , kleden lopers en al dat soort dingen maken zij hier
Een heel aparte manier van weven
Alles handmatig komt geen machine aan te pas. Deze vrouwen doen dit een paar uurtjes per dag tussen hun gewone werkzaamheden door.
Een sarong bijvoorbeeld maken duurt ongeveer 1.5 maand

Deze geven zij aan de cooperatie waarvoor ze werken en die probeert het dan te verkopen.
Alle garen die kleuren zij zelf. Afhankelijk vd kleur zij nodig hebben is de kleuringstijd van de verf baden
Alles wordt op natuurlijke basis geveefd komt geen chemicalie aan te pas.

Heel indrukwekkend om te zien hoe deze vrouwen en onder welke omstandigheden hier aan het wek zijn

Na hey bezoek aan beiden ambachten kregen wij een fantastische Sasha lunch aangeboden. Gerechten uit de streek. Echt heerlijk

Hierna gingen we verder naar de boot om naar Gili Meno te gaan

Tot snel lieve lezers